Featured Slider

Selawat Tafrijiyyah - selawat menghilangkan dukacita, kesusahan & murah rezeki

As'salam..Hari nie suzie nak kongsi dengan uolls kelebihan Selawat Tafrijiyyah.. Mesti uolls semua tak tahu apa itu Selawat Tafrijiyyah.. 

Selawat Tafrijiyyah juga disebut sebagai Selawat Nariyah atau Selawat Kamilah yang membawa erti sempurna atau terbuka sehingga menjadi lapang. Harapnya, jika selawat ini diamalkan, ia dapat menghilangkan kesempitan yang kita hadapi dengan izin Allah swt.

Selawat Tafrijiyah adalah antara selawat yang terkenal diamalkan oleh sebahagian para ulama. Selawat ini juga dikenali sebagai Selawat at-Tafrijiyah al-Qurthubiyyah (dinisbahkan kepada Imam al-Qurtubi), dan ada juga ulama yang menisbahkannya kepada Imam ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Imam al-Husain.

Selawat tafrijiyah memang sarat dengan doa yang kita mohon kepada Allah swt agar dilapangkan dari kesempitan, dicapaikan segala hajat dan juga diberi husnul khatimah.


Ya Allah! Limpahkanlah rahmat yang sempurna, dan berilah kesejahteraan yang sempurna kepada junjungan kita Nabi Muhammad saw, yang menjadi sebab terlepasnya sesuatu yang masih mengalami jalan buntu, dan terbukanya kesempitan, serta didatanginya semua hajat, dan diperoleh semua pemberian, serta Husnul Khatimah (sempurna akhir hayatnya), dan diturunkan siraman mendung hujan lantaran keagungan Baginda.

(Dan limpahkanlah rahmat dan salam) kepada keluarga baginda dan sahabat di dalam setiap kerlipan mata dan nafas dengan bilangan semua yang diketahui oleh-Mu, wahai Zat yang menguasai seluruh alam”.


Antara kebaikan pengamal selawat ini:-

Allah akan melenyapkan kesedihan, kesulitan serta bahaya yang menimpa dirinya.Allah akan memudahkan segala urusan hidupnya.Dipancarkan nur (cahaya) dalam hatinya juga ditinggikan martabatnya.Suaranya didengari serta pandangan dan pendapatnya diterima ramaiDia dilindungi daripada segala bencana dan malapetaka.Dia sentiasa dicintai oleh semua orang.Segala yang dihajati akan dimakbulkan Allah.Dimurahkan rezekinya, dijauhkan daripada kelaparan dan kemiskinan.

Jom kita semua amalkan Selawat Tafrijiyyah ini.. Semoga ia menjadi amalan kita smpai bila2..😊🤗

Jom nikmati Spanish Dinner Buffet di Renaissance Johor Bahru Hotel

As'salam semua..Hujung minggu uolls plan nak jalan2 cari makan dimana?? Jom ke Cafe BLD Renaissance Johor Bahru..Setiap bulan ia akan bertukar konsep dinner..Bulan November kali ini ia meghidangkan menu Spanish Cuisine..

Masakan Spanish Cuisine ini ada dihidangkan masakan panas & sejuk Tapas.. Ada 7 jenis hidangan yang berbeza jenis panas dan sejuk dalam hidangan tapas..Terdapat 14 jenis hidangan yang unik dan lazat yang mencerminkan budaya masyarakat sepanyol..

Untuk hidangan utama uollss boleh mencuba Paella Rice.. Masakan ini terdiri daripada seafood dan ayam yang dimasak bersama nasi dan herba2 yang terpilih yang membuatkan rasanya yang sedap..Bila uolls tengok mesti tak sabar utk merasanya..😋😋

Untuk yang menggemari pasta boleh la mencuba Fideua.. Rasanya sedap lagi2 bila dikelilingi seafood sangat menyelerakan..

Untuk hidangan berlauk uolls boleh mencuba Beef Caldereta.. Ia hidangan daging yang dimasak bersama dengan tomato.


 Ini pula Chicken Croquettewl Cream Sauce.. Paling sis suka makan nie..Dia punya rasa creamy je mmg sedap..😋

Paprika Squid

Butter Garden Vege
Ini pula hidangan seafood dan sayur boleh dimakan bersama Paella.







Ini pula Hot Tapas uollss boleh pilih nak makan dengan seafood atau vege..


Ini pula Churrasco..Ia ayam yg telah di perap dengan herba2 & dipanggang..Ia sedap dimakan bersama sos yg disediakan..

Ini pula station Teppanyaki..uollss boleh pilih nak makan seafood atau vege nnt chef akan masakkan utk korang..rasa nya sgt sedap..sis ratah makan gitu je..😋😋

 Ini pula Cold Tapas..Ia kudapan yg boleh kita makan sebelum makan..Memang sedap mcm kita makan biskut dengan jem tapi tapas uolls makan dgn salad atau paste yg disediakan..


Ini pula station Caser Salad..uollss boleh buat salad sndri degan aneka bahan2 yg sediakan.. Yang best nya uolls buat salad diatas mangkuk yg diperbuat daripada cheese..Rasanya memang sedap..lain dari salad biasa..😋😋
 Ini pula dessert yg famous di spanish iaitu Arroi Con Leches ia dikenali sebagai puding beras..Memang sedap jgn lupa utk mencuba nya..


Disini terdapat juga hidangan kek & dessert yg sedap2 ada boleh mencuba nya..

Untuk keterangan lanjut tempahan meja boleh la lihat detail dibawah ini..

SPANISH WEEKENDS DINNER BUFFET
CAFE BLD RENAISSANCE JOHOR BAHRU HOTEL

SETIAP JUMAAT DAN SABTU 
SEPANJANG BULAN NOVEMBER 2019
Masa : 6.30 pm hingga 10.00 pm

Harga : 
RM123 bersih dewasa
RM61.50 bersih kanak-kanak (5 - 12 tahun)

Untuk pertanyaan dan tempahan, sila hubungi +607 381 3322
atau email ke partheeban.sundaramurthy@renaissancehotel.com
atau WhatsApp Bussiness +6017 771 3327
Atau klik link berikut


MARRYBROWN BRINGS A FUN-FILLED AMBIENCE TO HOSPITAL SULTAN ISMAIL WITH MB PLAYLAND


MARRYBROWN BRINGS A FUN-FILLED AMBIENCE TO HOSPITAL SULTAN ISMAIL WITH MB PLAYLAND |
Johor Bahru, 14 October 2019 – Malaysia’s first and largest homegrown fast-food chain, Marrybrown proudly announced their first collaboration with Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru with the recent opening and handover of MB Playland, a children’s play area fully supported by Marrybrown for Hospital Sultan Ismail.


 A collaboration aspired to spread joy among children at the hospital, MB Playland is also an initiative targeted to provide children with fun-filled games that will leave a positive impact on their well-being and, at the same time, generate a positive vibe within the hospital environment.

(4th from left) Encik Md Taib @ Md Noh bin Abd Samad, Project Director of Marrybrown Charities Association; Dato Lawrence Liew Chairman of Marrybrown Charities Association; Datin Nancy Liew, Managing Director of Marrybrown ; Dr. Khairul Rizal bin Othman, Deputy Director (Medical 1) of Hospital Sultan Ismail; Pn Muliati bt Mustafa, Deputy Director (Management) Hospital Sultan Ismail.

 MB Playland marks a significant start of Marrybrown’s CSR initiative under the umbrella of Marrybrown Charities Association. Stepping up to help create a better future for Malaysians, Marrybrown kick-starts Marrybrown Charities Association with the purpose to provide help and support for underprivileged children, single mothers and senior citizens through various charity events. 

(L-R) ; Datin Nancy Liew,Managing Director of Marrybrow; Dr. Khairul Rizal bin Othman, Deputy Director (Medical 1) of Hospital Sultan Ismail; Dato Lawrence Liew, Chairman of Marrybrown Charities Association sharing a moment with the children at MB Playland

Chairman of Marrybrown Charities Association, Dato’ Lawrence Liew said that they have always been participating in various charity activities since the beginning of their business start-up as he always believed in giving back to the society.

 “We are very proud to collaborate with Hospital Sultan Ismail as we open the first MB Playland here in Johor Bahru. Marrybrown targets to raise a positive thinking and confident child through MB Playland, which serves as an appropriate distraction especially for young patients coming for treatment. There is a need for children to play and enjoy themselves even while waiting for medical treatment, and Hospital Sultan Ismail is proven to have the perfect space to develop a playland in its premise,” said Dato’ Lawrence. 

Focusing on elevating the lives of underprivileged children, single mothers and senior citizens, Marrybrown intends to develop the standard of living and quality of life by providing the right education and welfare - contributing to social harmony and peace.

 “Helping the needy isn't only about providing donations or money, but to also understand the background they come from and nevertheless still support them in the slightest way possible.

 “It has always been our utmost priority to put people first, be it our employees, customers or the community. It is such an honor to collaborate with Hospital Sultan Ismail in working towards empowering the community and we hope that through this partnership, we can extend our support in many other ways,” added Dato’ Lawrence.

 After MB Playland, Marrybrown Charities Association will be focusing on fundraising by organising charity events and activities which will involve the public to be part of their CSRs. Additionally, Marrybrown will also be placing their donation box in every outlet where everyone can contribute to the society and make a difference.

 Since the opening of its first outlet back in 1981, Marrybrown has grown locally and abroad successfully as Malaysia’s first and largest fast food chain, with more than 500 locations across 16 countries. As a proud Malaysian-born brand, Marrybrown is always committed to giving back to society with various programmes under Marrybrown Charities Association umbrella, focusing on providing for underprivileged children, single mothers and senior citizens.

 For more information on Marrybrown, please visit:

Facebook: MarrybrownMalaysia
Instagram: Marrybrownmy
Youtube: MarrybrownTV

Citarasa Italian di Tosca DoubleTree by Hilton



Citarasa Italian di Tosca DoubleTree by Hilton| As'salam..Hye uolls..Ada kat sini yg nak jalan2 cari makan tapi tak tahu dimana!!..Ada yang pernah mencuba masakan italian?? Jom suzie nak bawa uolls mencuba menu Italian yang sedap2 iaitu di Tosca DoubleTree by Hilton Johor Bahru..

Tosca ada mengeluarkan menu baru untuk uolls cuba..Ia menggabungkan masakan Italian Klasik & menggunakan bahan2 yang premium membuatkan ia sedap & pasti uollss suka..






Tak lupa juga Tosca ada menyediakan Bilik Keju dengan pilihan keju-keju terbaik di Eropah - UK (Blue Stilton, Applewood Smoked Cheddar); Itali (Gorgonzola, Provolone, Soresina Dolce, Taleggio, Grana Padano); Switzerland (Emmenthal); Sepanyol (Queso Iberico, Manchego Dop); Belanda (Edam, Beemster); Ireland (Wicklow Cheddar); dan Perancis (Bleu Bresse, Roquefort Crouzat, Camembert, Brie, Cantal Jeune, Rondin Goat Cheese, Petit Pave D'auge, Raboliot Mi Affine, Langres Aop, Comte Aop, Le Napoleon Commingeois Brebis) dan banyak lagi.

Bilik Keju ini menawarkan kepada uollss yang pecinta keju merasai keju-keju yang didambakan dari beberapa jenis yang terbaik di Eropah pada harga RM38.00nett sahaja.





Untuk menu terbaru ia menggunakan bahan-bahan yang mudah dijadikan bahan berkualiti seperti minyak zaitun gred yang paling bagus, tomato segar dan herba; yang semuanya adalah asas untuk kaedah memasak desa. Di Tosca, sos dimasak selama berjam-jam untuk mendapatkan aroma yang terbaik, sementara pizza dipanggang dengan ketuhar api tradisional untuk kerak kering dan lapang seperti hari tua yang baik.

Insalata di Gamberi

Antipasto Misti

Insalata Caprese

Hidangan yang menjadi tarikan dalam menu yang diubahsuai termasuk pembuka selera seperti Prawn Salad dan Antipasto Misto.

Vongole

Scoglio

Untuk pasta cubalah Vongole (pasta kerang dengan sos yang lazat) dan Scoglio Squid Ink (pasta dakwat squid yang penuh dengan makanan laut).

Calzone Bomba

Quattro Formaggi

 Pizza seperti Calzone Bomba (pizza terlipat yang dibakar dengan ketuhar dengan bahan-bahan) dan Quattro Formaggi (pizza Itali yang klasik dengan empat jenis keju) adalah penghibur dan sempurna untuk dikongsi.

Wagyu Beef Burger

Brasato di Manzo

 Makanan utama seperti Wagyu Beef Burger dan Brasato di Manzo (panggang periuk, rebus dengan sayur-sayuran akar) adalah bahagian yang hangat dengan produk-produk berkualiti yang mengambil bahagian tengah.

Dry Aged Beef


 Bagi pencinta daging, pelbagai potongan Angus seperti striploin, ribeye, shortloin, dan tulang rusuk op ada tersedia. Daging telah berusia di mesin dalam mesin pengering penuaan daging selama 21 hari, untuk memastikan rasa lebih jelas.

Affogato & Gianduja


 Tidak lupa juga nikmatilah makanan pencuci mulut seperti Affogato (pencuci mulut berasaskan kopi dengan sudu ais krim vanila yang mengatasi pukulan espresso panas) dan Gianduja (sejenis krim kek coklat hazelnut) sebagai kegembiraan selepas makan.

Untuk pertanyaan atau tempahan lanjut,
sila hubungi 07 268 6868
email JohorBahru.FB@hilton.com


Wordless Wednesday ; Ketiwul makanan orang jawa


Wordless Wednesday ; Ketiwul makanan orang jawa|Pernah dengar ketiwul?? Ini lah dia makanan yang unik diperbuat daripada ubi kayu..makanan ini terkenal dikalangan masyarakat jawa..

Cara membuat tepung nya senang sahaja..Ubi kayu yang dikupas dan direndam selama tiga atau empat hari.. Selepas itu dipotong nipis2 dan dijemur sehingga kering..Selepas dikeringkan kepingan ubi kayu itu dikisar sehingga menjadi tepung.. 

Selepas itu tepung ubi kayi ini di bncuh dengan air & garam menjadi ketulan kecil.. kemudian dikukus dan digaul dengan gula & kelapa parut..dah siap memang sedap dimakan begitu sahaja..😋😋😍😍