Featured Slider

ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK


Ariq Azhafi atau nama penuh beliau Mohamed Ariq Najmi Bin Mohd Azhafi berumur 17 tahun, telah dilahirkan pada 04 Disember 2001 di Muar Johor. Ariq adalah remaja istimewa dan berani tampilkan diri untuk membuktikan bahawa dirinya juga layak untuk berjaya sama seperti orang lain.


Kenapa beliau digelar “TimeBoy”??? Kerana Ariq jarang untuk bercakap dan hanya bersuara pada masa tertentu sahaja. Mungkin pada pandangan mata kelihatan normal tetapi Ariq agak sukar untuk memulakan perbualan.
Sewaktu umur Ariq 10 tahun (selepas 2 tahun proses rawatan dan terapi) doktor telah mengenal pasti dan mengesahkan bahawa beliau ialah seorang Autisme (Sindrom Asperger) iaitu dalam katagori masalah pertuturan.



Namun ianya tidak menghalang remaja istimewa ini untuk meneruskan dan mendalami minat dan bakat seni muzik beliau.
Saya terdetik untuk bertanya, apa yang membuatkan Ariq berani untuk ke depan? Katanya selain daripada minat,Ariq nak membanggakan keluarga bahawa dia juga mampu memperbaiki diri ke arah lebih baik.
Menurut kata ayahnya, sejak Ariq hadirkan diri ke kelas vokal, sedikit sebanyak dapat membantu memperbetulkan percakapan Ariq dengan lebih baik.



Pada awalnya, Ariq hanya suka menyanyi dan bermain gitar sebagai hobi tetapi klimaks Ariq bersunguh-sungguh untuk tampil menyanyi bermula daripada persembahan mini konsert anjuran sekolah muziknya.

Galakan daripada keluarga dan cikgu vokal supaya Ariq lebih banyak bergaul dengan orang ramai agar lebih yakin pada diri.


LAGU “KITA” SEBAGAI TIKET ARIQ UNTUK BUKTIKAN BAKAT NYANYIAN

Lagu dan lirik "KITA" ini dicipta oleh ayahnya untuk beliau sebagai permulaan dan pengenalan Ariq Azhafi di persada seni muzik tanahair.

"KITA" menceritakan tentang perhubungan kasih antara keluarga dan sahabat. Dari sudut yang tersirat pula, "KITA"merupakan satu metafora untuk golongan istimewa ini. Secara khususnya, lagu ini juga adalah lambang kasih sayang seorang ayah kepada anak istimewanya.


Akhir sekali, ucapan dan harapan daripada Ariq Azhafi :
" Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Saya ingin mengucapkan syukur kepada Allah SWT di atas segala kurniaanNya ini.
Kepada Ayah, Mama, Atok Aki (pencetus minat seniku) dan Atok Wan, terima kasih yang tidak terhingga di atas segala pengorbanan, kasih sayang dan sokongan yang tak berbelah bagi.Teristimewanya pada Atok Aki dan Atok Wan yang bersungguh untuk Ariq masuk ke kelas vokal dan muzik di Melaka.

Kepada Uncle Ijam #BJProStudio terima kasih di atas segala semangat, galakan dan kepercayaan anda... juga semua warga BJ Production Studio dan Muo FM terima kasih diatas segalanya.
Terima kasih kepada Pengetua, Cikgu Norhan, Cikgu Hana dan semua guru-guru unit Pendidikan Khas SMK Tengku Mahkota, Muar Johor. Teacher Kevin Ong, Ms Yeo and Mr Steven, tq so much for all the encouragements and all the supports in every way.. and i am still in the learning process 😆
Terima Kasih juga kepada Uncle Zai @ Dean Mohamed di atas segala pengorbanan masa dan tenaga untuk menjayakan Video Klip "KITA"

Terima Kasih atas segalanya,
Terima Kasih pada semuaaa!

Dan semoga diri ini di terima seadaNya... InsyaAllah.."

- Ariq Azhafi -

Untuk uolls yang nak mengikuti perkembangan lanjut mengenai adik Ariq Azhafi boleh follow social media di link dibawah..
FACEBOOK PAGE ;- Ariq Azhafi Official
INSTAGRAM ;- ariq azhafi official

Segmen 24 Jam Bloglist #33 Mialiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan Julai, Ogos dan September 2019 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 26 Jun 2019, iaitu tepat jam 9.00 pagi sehingga hari esok, 9.00 pagi 27 Jun 2019. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #33 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 Jun 2019.

** jom support Mia Liana....


Tepung Pelita paling sedap ''Rasa Sebulan Rindu Setahun"

TEPUNG PELITA PAYA JARAS

Tengok tajuk dah tau dah mesti sis nak kongsi cerita bertapa sedapnya Tepung pelita paya jaras.. Uolls pernah rasa tepung pelita??

Slogan ''Rasa sebulan, Rindu setahun"
Tepung Pelita yang sudah siap disusun kedalam tray.
Ia sejenis kuih putih hijau manis yang diletakkan didalam acuan yang diperbuat dari daun pandan.. Bau nya wangi, cukup lemak dan sedap dimakan.. Menjadi kegemaran ramai untuk juadah ketika berbuka puasa.


Setiap kali bulan ramadhan keluarga sebelah mertua akan buat majlis berbuka puasa beramai2.. Kakak ipar sis yang duduk di sungai buloh akan membawa tepung pelita paya jaras untuk melengkapkan juadah berbuka puasa untuk kita semua.. Memang itu yang kami semua nanti2 kan setiap tahun..


Bila tiba waktu berbuka selepas minum air & makan kurma, kami semua makan kuih tepung pelita yang dinanti2 kan.. Memang sedap tak terkata.. Sis makan sekali xcukup uollss.. rasa mcm nak je makan 1 tray tu..😅😅 Kena la dengan slogan yang diberi ''RASA SEBULAN RINDU SETAHUN"

Untuk uolls yang belom rasa boleh lah mencuba selagi masih ada bulan ramadhan ini.. Yang tak dapat mencuba rasa boleh la tunggu dibulan ramadhan yang akan datang pula..😊🤭🤭

MERANCANG 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN


MERANCANG 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN

10 malam terakhir adalah malam-malam
yang sangat kritikal, malam yang
diharapkan satu daripadanya adalah
Lailatul-Qadar yang nilainya lebih baik
daripada 1000 bulan.

Maka untuk meraih kebaikan maksimum
rancanglah ia dengan sebaik-baiknya.
Kata orang, jika kita tidak merancang
bererti kita merancang untuk gagal.

Antara amalan baik yang boleh
dirancang untuk diisi pada
malam-malam 10 terakhir ini ⤵️

1. Qiam dengan menunaikan solat sunat.
Nabi s.a.w. bersabda maksudnya:
“Sesiapa yang qiam pada lailatul-qadar
dengan iman dan ihtisab, diampunkan
dosanya yang lalu.” (Al-Bukhari)
Qiam merupakan aktiviti yang
paling utama kerana dengan
qiam itulah dijanjikan pengampunan
dosa yang lalu.

2. Mengajak ahli keluarga bersama-sama
menghidupkan 10 malam terakhir.
Ini kerana Nabi s.a.w. memberikan
sepenuh tumpuan untuk beribadah pada
10 malam terakhir.
Baginda menghidupkan seluruh malamnya dengan ibadah, membangunkan ahli keluarganya dan mengemaskan ikatan kain sarungnya.
Ini digambarkan oleh Sayyidatuna Aisyah r.a. dengan katanya:
“Adalah Rasulullah s.a.w. bersungguh-sungguh di dalam ibadah pada 10 malam terakhir lebih daripada apa yang dilakukan pada malam-malam yang lain.” (Muslim)
Beliau juga berkata:
“Apabila masuk 10 malam terakhir, baginda mengemaskan ikatan kain sarungnya dan menghidupkan seluruh malamnya serta membangunkan ahli keluarganya.”
(Muttafaq ‘alaih)

3. Tilawah al-Quran. Setiap orang daripada kita mempunyai kemampuan yang berbeza di dalam bacaannya. Jadi rancanglah mengikut kemampuan sendiri. Di samping itu kita boleh juga menambah beberapa surah yang mempunyai kelebihan tertentu sebagaimana yang disebutkan di dalam sepotong hadis yang bermaksud: “Idza zulzilat menyamai ½ al-Quran, qul hua Allah menyamai 1/3 al-Quran dan qul ya ayyuhal kafirun menyamai ¼ al-Quran.” (Riwayat At-Tirmizi daripada Ibn Abbas r.a.) Berdasarkan hadis ini, sesiapa yang membaca surah al-zalzalah dua kali, al-kafirun 4 kali dan al-Ikhlas 3 kali menyamai tiga kali khatam al-Quran.

4. Iktikaf.
Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w. beriktikaf
10 malam terakhir Ramadhan.
Dan pada tahun terakhir sebelum baginda wafat, baginda beriktikaf selama 20 hari.

5. Beristighfar, berzikir, berselawat ke atas nabi.

6. Membanyakkan doa.
Doa yang diajar oleh Nabi s.a.w. kepada Aisyah r.a. 


Ini hanyalah suatu cadangan daripada seorang hamba yang mengharap belas ihsan Tuhannya agar termasuk dalam kalangan hamba-hambaNya yang mendapat anugerah Lailatul-Qadar.

7. Berdakwah.
Dakwah bererti mengajak kepada Islam, beriman kepada Allah dan melaksanakan suruhan serta menjauhi laranganNya.
Usaha yang sangat besar ganjarannya dan berterusan sampai ke hari qiamat.
Maka senarikan beberapa potong ayat / hadis / tazkirah yang baik dan sebagainya.
Setiap malam hantarkan satu ayat kepada kawan-kawan di dalam group WhataApp dan sebagainya.
Satu malam daripada 10 itu adalah Lailatul-Qadar, maka kita dapat ganjaran seperti berdakwah lebih daripada 1000 bulan.

8. Bersedekah. Pastikan setiap malam diperuntukan sedekah walaupun sedikit. Senaraikan 10 individu atau organisasi yang layak menerima sedekah serta no akaun banknya supaya senang untuk kita masukkan secara online setiap malam satu orang / satu pertubuhan.

9. Taja iftar. Sekurang-kurangnya taja satu orang satu malam. Ingat! Lailatul-Qadar bermula dengan masuknya waktu maghrib.

10. Menghubungkan silaturrahim. Setiap malam, cuba hubungi ibu bapa, saudara mara khususnya yang telah lama tidak ditemui


11. Membaca buku untuk menambah ilmu atau mendengar ceramah / tazkirah dan lain-lain. Ilmu mengangkat darjat seseorang di sisi Allah s.w.t.
(Al-Mujadalah:11)

Ingat! Setiap apa yang kita rancang dan kita lakukan setiap malam pada 10 malam terakhir, satu daripadanya Inshaa Allah adalah malam istimewa itu.

Maka untuk amalan kita pada malam itu ⤵️
Solat, Tilawah, Istighfar, Doa, Sedekah, Dakwah dan lain-lain ganjarannya seperti beramal selama 1000 bulan!
hai alangkah ruginya kalau ia terlepas. Lantaran itu Nabi s.a.w. mengingatkan kita dengan sabdanya yang bermaksud ⤵️

“Sesungguhnya bulan ini (Ramadhan) telah datang kepada kamu.
Di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan.
Sesiapa yang diharamkan dari mendapat kebaikan malam itu, maka sesungguhnya dia telah diharamkan dari mendapat kebaikan seluruhnya.
Dan tidak ada orang yang diharamkan dari kebaikannya kecuali orang yang benar-benar diharamkan kebaikan untuknya.”
Riwayat Ibn Majah.

Selamat Beramal 🤗
Semoga kita dipermudahkan segalanya.
Aaamin.

#sharing FB

Buffet Ramadhan 2019 Di Ponderosa Golf & Country Club Johor

Sempena Preview Buffet Ramadhan di Ponderosa Golf & Country Resort tahun ini telah membawakan konsep "SAJIAN KLASIK NUSANTARA". 


Konsep kali ini membawakan sesuatu yang istimewa dari Warung Kak Limah, Masakan Salai & lebih dari 100 hidangan setiap hari.

Menu Pakej Buffet Ramadhan yang disediakan diantaranya ialah:-


ULAM-ULAMAN
Ulam Raja, Daun Selom, Pucuk Pegaga,Petai, Timun, Tomato, Mangga Muda, Nenas, Cili Padi, Ikan Masin & Telur Masin.


KERABU NUSANTARA
Kerabu Daging, Kerabu Mangga & Kerabu Kacang Botol

HIDANGAN UTAMA DI BUFFET RAMADHAN 2019 PONDEROSA GOLF & COUNTRY CLUB
Western Appetizers & salad
Dressing & Could Sauce
Daging Tetel Asam pedas
Rendang Tok Kambing
Gulai ikan tenggiri dengan bendi
Telur beriyani pasir gudang
Labu lemak pucuk manis
Sayur goreng jawa
Nasi minyak sapi
Nasi Putih
Spaghetti Arabiata
Fried Chicken dry Chilli
Chinese butter prawn
Mix Vegetable with mushroom
Braised tofu with spring onion
STALL
Stall sup
Stall goreng
Stall panggang
Smoke Stall
Stall Nasi lemak
Stall western farish
Stall roti canai
Stall kuih abang aris
Warung Manisan
Kambing Golek Nusantara

Nasi Minyak

Spaghetti Arabiata

Mix Vegetable with mushroom

Chinese Butter Prawn

Sambal Jawa

Fried Chicken Dry Chilli

Lontong

Nasi Lemak

Labu Lemak Pucuk Manis
Aneka kuih-muih

HARGA BUFFET RAMADHAN PONDEROSA GOLF & COUNTRY CLUB
EARLY BIRD PROMOTION
RM68 Nett /Adult
RM 35 Nett/child
Normal Price
RM78 Nett /Adult
RM 35 Nett/child
Untuk anda yang ingin membuat tempahan awal boleh hubungi +607-354 9999 atau email kepada  neba@ponderosagolf.com