Beza greek yogurt dengan yogurt biasa!!

greek yogurt vs yogurt biasa

Yogurt ialah produk yang serbaguna dan dapat dimakan terus dari bekas atau dapat disatukan dengan beberapa hidangan makanan salah satu nya sebagai dressing salad. Yogurt juga kaya dengan kandungan probiotik yang bagus untuk sistem penghadaman.

Walaupun ia makanan sihat tapi yang banyak menjadi pilihan ialah greek yogurt.Tahu tak korang apa perbezaan greek yogurt dengan yogurt biasa.

Perbezaan antara greek yogurt dengan yogurt biasa.

Yogurt biasa mengalami 2 kali penyaringan sedangkan greek yogurt mengalami 3 kali penyaringan. Ia membuatkan greek yogurt mempunyai kadar air yang lebih sedikit dan teksturnya lebih pekat.

Selain itu kandungan protein dalam greek yogurt lebih tinggi daripada yogurt biasa walaupun kalori nya sama tetapi kandungan protein 2 kali ganda dari yogurt biasa. Ia juga dapat membantu untuk mengawal rasa lapar bagi mereka yang sedang berdiet untuk mengawal berat badan.

Kandungan karbohidrat dalam greek yogurt lebih rendah berbanding yogurt biasa. yogurt biasa mengandungi 15~17 gram karbohidrat berbanding dengan greek yogurt sekitar 9 gram.

Greek yogurt lebih creamy dan pekat ia membuatkan kita makan akan rasa kenyang berbanding dengan yogurt biasa kelihatan cair sedikit.

Greek yogurt dikatakan baik untuk orang-orang yang ada tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung, kerana kadar natrium didalamnya tidak terlalu banyak.

Greek yogurt sangat bagus untuk tulang, rambut, darah, otot, kulit dan kartilaj manusia. Kebaikan ini diperolehi dari protein yang terdapat dalam Greek yogurt.

Greek yogurt juga sarat dengan kalsium. Greek yogurt bekalkan 18.7g kalsium yang diperlukan oleh tubuh.

Greek yogurt juga termasuk dalam kategori probiotik. Unsur penting untuk usus. Probiotik banyakkan bakteria baik dalam usus. Apabila bakteria baik kurang, usus meragam. Otak juga jadi lembab.

Greek yogurt juga ada iodin. Penting untuk kesihatan thyroid dan tingkatkan metabolisme. Makanan wajib ambil kalau nak kuruskan badan.

Sehingga kini greek yogurt menjadi pilihan makanan yang baik untuk dimakan sebagai kudapan atau sarapan yang sihat.

Uolls yang nak merasa greek yogurt yang paling sedap jom la cuba greek yogurt dari Farm Fresh memang sedap.



Ia juga ada produk susu segar yang sedap tanpa pengawet dan gula tambahan. Cubalah rasa boleh didapati dari pasaraya atau agen-agen Farm Fresh disekitar kawasan anda.


Perlu solat bila dah keluar tanda nak bersalin??


As'salam.. Hari ini saya tergerak nak berkongsi dengan uolls semua satu perkara yang semua bakal-bakal ibu yang hendak bersalin alami. Termasuk saya sendiri yang tengah tunggu masa untuk bersalin.😊

Iaitu ibu-ibu perlu menunaikan kewajipan kita sebagai hamba Allah menunaikan solat 5 waktu semasa hendak bersalin. Jom baca info dibawah sumber dari google..

Jadi, perlu ke tak perlu solat kalau:
+ dah keluar tanda (mucus)
+ dah keluar darah (bloody show)
+ dah keluar air ketuban

Jawapannya, ketiga-tiga PERLU dan WAJIB.

Macam mana nak solat?
Bersihkan apa yang patut, ambil wuduk dan solat.

Kalau tengah sakit? Kalau tak larat?
Di sini suami kena ambil peranan. Tolong isteri ambil wuduk. Kalau larat solat macam biasa, solat macam biasa.

Kalau tak berani rukuk dan sujud sebab takut jatuh (tengah kesakitan), boleh solat duduk.
Kalau tak mampu jugak, boleh solat sambil baring.

Ikut kemampuan masing-masing. Tak perlu paksa diri berdiri kalau tak larat. Solat tu wajib, dalam keadaan apa sekalipun. Tapi untuk melaksanakan solat, tak berat, Allah tak susahkan kita.

Nasihat saya, masuk je waktu terus solat. Sebab kalau termiss, kena ingat nak kena ganti lepas habis nifas nanti. Berbulan baru boleh ganti. Tu pun kalau panjang umur.

Sampai bila boleh solat?

Sampai bersalin. Tapi kalau masuk waktu masa bukaan dah 10cm, tengah meneran kepala baby dah nak keluar, tak perlu lah berhenti untuk pergi solat dulu pulak ye...

Apa ikhtiar yang boleh buat?
1/ Cakap dengan baby. Rancang untuk bersalin bukan semasa waktu solat. Contohnya waktu pagi selepas subuh, atau waktu malam lepas solat Isya.
2/ Bawa kain dan pakaian dalam lebih untuk salin semasa solat, in case pakaian kita dah kena darah.

Beberapa persoalan yang selalu ibu-ibu tanya:-
+ Boleh ke solat kalau air ketuban atau darah mengalir tak berhenti?
BOLEH, buat macam darah istihadah. Cuma perlu bersihkan, ambil wudu' dan terus solat.

+ Kalau mula sakit waktu zohor atau mahgrib, dan risau xlarat dah nak solat waktu asar/isya, boleh jamak tak?
BOLEH. Jamak dalam keadaan sakit dibenarkan dalam Islam. Boleh lah jamak takdim dalam keadaan ni.

+ Kalau doktor buat vaginal exam dengan memasukkan jari ke dalam faraj untuk check bukaan, perlu ke mandi wajib sebelum solat?
TAK PERLU. Memasukkan sesuatu ke dalam faraj tidak perlu mandi wajib. Hanya jika memasukkan zakar ke dalam faraj, wajib mandi wajib/mandi junub.

Semoga bermanfaat. Selamat beramal. Wallahualam.